Değerli arkadaşlar bu yola girmiş bir araştırmacı olarak bir makale yazımının önemli bileşenleri şunlar olabilir, Neyi nerede bulacağını bilmek gerek, bulduğun bilgiyi bilimsel bilgiye çevirecek yöntem ve teknikleri bilmen gerek, bulduğun bilgiyi analiz edip yorumlayarak ondan yeni bir bilgi türetmeyi bilmen gerek, türettiğin bu bilgiyi bilim dünyasına nasıl kazandırılacağını bilmek gerek.
Belirlenmiş iyi bir soru(n)
Kaliteli bir literatür bilgisi
Literatürün hatasız bir şekilde fişlenmesi
İyi bir okuma
İyi bir soru fırtınası
İyi bir planlama
Edebi bir dil
İyi bir klavye ve on parmak yazım
Bunları bilip uygulayabilirseniz dünyanın en iyi yazarları veya akademisyenleri arasına girmemenize hiç bir neden yok.
Değerli arkadaşlar bir
makale okurken, gözlem yapın, künye bilgileri nerede, yazar özeti hangi aşamalardan
oluşturmuş, ne anlatıyor özette, anahtar kelimelerini nasıl seçmiş, makale
hangi bölümlerden oluşmakta, sonuçta kendi şahsi değerlendirmesini yapabilmiş
mi, girişi nasıl kaleme almış, girişte makalenin hangi alanlarına değinmiş,
literatür tartışması yapmış mı, makalenin konusunu nasıl seçmiş, arşive girmiş
mi yada yazdığı yeri gidip görmüş mü bu konulara değiniyor mu kendisinden önce bu konuda araştırmacıların
neyi eksik bıraktığına ve kendinsin bu eksikliği ne oranda giderdiğine değinmiş
mi, makaleyi yazarken izlemiş olduğu araştırma metodu hakkında bilgi vermiş mi,
kullandığı tablo, resim ve şekiller hakkında bilgi vermiş mi bunları nasıl veya
nereden elde ettiğine değinmiş mi, kendisinin kaleme aldığı bu çalışmada eksik
kalan yanlara girmiş mi, konuyu araştıracak olan araştırmacılara kaynakların
nerede bulunacağı konusunda ipuçları ortaya koymuş mu?
Yazar makalenin dipnot sistemine hâkim mi, dipnotlar
kusursuz bir şekilde aynı stilde metne işlenmiş mi bu durum aynı şekilde
kaynakçada da takip edilmiş mi, yazar referans verirken vereceği referansın
yazarının ismiyle referansına başlamış mıdır? Tartışma bölümünde konuyla
alakalı başlıkları doğru tespit edebilmiş midir, belirlenen başlıklar altında
paragraflar ile yazarın belirlemiş olduğu sorulara cevap aranmış mıdır? Her
paragraf bir soruya cevap vermiş midir? Paragraflar arasında sıralamaya özen
gösterilmiş midir? Yazar kendi şahsi ifadelerini kullanarak makaleye bir
şahsiyet kazandırmış mıdır yani bu makale onun ağzından çıkmış diyebilir miyiz,
her paragraf giriş gelişme ve sonuç bölümünden oluşuyor mu, paragraflarda
ortaya konulan iddialar yazar tarafından referans verilerek temellendirilmiş
midir? Bulunan arşiv belgeleri iyi okunarak bu paragraflarda verilen cevapların
tutarlılığının artırılmasında düzgün bir şekilde kullanılmış mıdır? Tartışma
bölümünde kullanılan tablolar değerlendirilmiş mi yani yorumlanmış mı,
kullanılan resim ve şekillerin kaynakları düzgün bir şekilde yerleştirilmiş mi,
yazar çoklu atıfları nasıl kullanmış, sayfa altındaki dipnotlarda yazar sadece
referans kaynağını mı göstermiş ayrıca okuyucuyu bilgilendirme için de
açıklamalarda bulunmuş mu, bulunduysa maskedeki edebi söyleme burada da devam
etmiş mi? Yazar, imla kurallarına dikkat etmiş mi, metne akıcılık
kazandırabilmiş mi? Literatürüne hâkim mi, literatürünü iyi okuduğu izlenimini
yazısına aktara bilmiş mi?
Sonuç bölümünde yazar bir yargıya varmış mı, bu yargının
analizini burada referans vermeden kendi başına yapabilmiş mi, okuyucuya
tavsiyeleri, araştırmacıya tavsiyeleri satır aralarına gizlemeyi başarabilmiş
mi?
Kaynakçayı düzgün eksiksiz ve istenilen atıf stilinin kaynakçasına
göre düzenleyebilmiş mi? Kaynakların bilgilerini eksiksiz alfabetik sıralamış
mı, arşiv belgelerinin kaynaklarını vermiş mi, bir Osmanlı arşiv belgesinin
künye bilgilerinin nelerden oluştuğunu biliyor mu ve bunu tam olarak verebilmiş
mi, kullandığı resim, şekil görüşme ve harita kaynaklarını kaynakçaya düzgün
bir şekilde ve araştırmacının rahatlıkla ulaşabileceği bir şekilde yerleştirmiş
mi?
Makale yazımında genellikle resim, şekil ve belgeler metnin
sonunda ekler kısmında verilir. Yazar bu ekleri hazırlarken ek numarası eklemiş
midir, bu tür materyallerin altına okuyucuyu bilgilendirecek açıklamaları eklemiş
midir? Makale yazımında belirli olan sayfa sayısına ulaşmış mıdır? Bu soruları her zaman aklınızda dutun hem
okurken hem de yazarken. Bu bir süreç kimse bir iki makale yazımında bu seviyelere
gelemez ancak zaman ilerledikçe bu sorular bizi çok daha iyi makale yazım
süreçlerine taşıyacağından eminim.
Saygılar.
Muş / 2020
3 yorum:
Hocam sayenizde kendimi gelistirmeye devam ediyorum yazdıklarıniz şuanda benim için altın değerinde teşekkürler
A big thank you for your blog article. Much thanks again. Awesome.
arabic english translation Ajman
nice köklü üniversitelerde akademik kadroları işgal eden niteliksiz öğretim elemanları varken sizin gibi bir akademisyenin olduğunu görmek umut verici. emeğiniz için çok teşekkürler hocam, yüksek lisans tez dönemindeyim paylaşımlarınızdan oldukça faydalandım.
Yorum Gönder