1 Kasım 2015 Pazar

Tez ve Makale Yazarken Bölümleme (Outlining) Nasıl Yaparız?

Iyi günler arkadaşlar, bu yazımda size lisans, yüksek lisans, doktora tezlerini ve makalelerimizi yazmadan önce çalışmamızın nasıl bölümlenmesi gerektiğini yada diğer bir ifadeyle başlıklarının nasıl belirlenmesi (thesis Outline) konusunda örnekler vererek yardımcı olmaya çalışacağım. Öncelikle araştırma konusunu belirledikten sonra hepimizin zihninde az çok konunun bölünmesine dair bir takım ip uçları oluşur.
Bu oluşum gerçekleşir gerçekleşmez hemen bunu kağıda dökmemiz gerek. Numaralı şekilde bir a4 kağıdına veya bilgisayarda oluşuturacağımız bu liste tezimizin veya her ne hakkında akademik çalışma yapacaksak onun temel omurgasını oluşturcaktır. Bu liste her zaman bir yerimizde olsun. Zamanla bu liste azalacak veya çoğalacak, bu bizim araştırmada bulacağımız kaynakların bizim bakış açımızı değiştirme oranına bağlıdır.

Her bilimsel araştırmanın yazıya dökülmesi aşamasınada izlenen sıra genellike Giriş gelişme ve sonuçtur. Bizim araştırma yazımız da bu şekilde gerçekleşecektir. Aşağıda bu uyuglamaya bir örnek vermek istiyorum, örneği dikkatle incelemelisiniz. İşin mantığı bu şekildedir.



  • Giriş (Introduction)
    • Birinci Bölüm
      • Birincil Başlık
        • İkincil Başlık
          • Üçüncül Başlık
    • İkinci Bölüm
      • Birincil Başlık
        • İkincil başlık
          • Üçüncül Başlık
    • Üçüncü Bölüm
      • Birincil Başlık
        • İkincil Başlık
          • Üçüncül Başlık
  • Sonuç (Conclusion)
  • Kaynakça (Biblography)

Yeşil Alandaki başlıklar ise Gelişme bölümü (Body)





Yukarıdaki olaya ben sayı vermedim, Giriş Sonuç ve kaynakçaya sayı verilmez zaten diğerlerine sayı veya harf şeklinde bir sınıflandırma yapılabilir. İşte sizin konunuzun başlıkları Giriş ile Sonuç arasında kalan kısımın başıkları olacak. Şimdi Giriş kısmı, gelişme kısmı ve sonuç kısımları üzerinde biraz daha açıklama yapayım.

Giriş (Introdution)

Bu bölüm, tezimiz veya makalemizde başlangıç bölümünü oluşturan önemli bir bölümdür. Bu kısımda yazdığımız yazının amacını yani sorunsalını, konuyu nasıl seçtiğini, neden seçtiğini, soruna nasıl cevap aradığını, hangi kaynaklardan yararlandığını, hangi metotu izlediğini, konunu neye dayanarak sınırlandırdığını, araştırman sırasında bu alanda neyin eksik olduğunu ve sen bu çalışmanla bu eksikliği giderip gideremediğini yazıyorsun, kısaca reklam bölümü burası, çalışmanın reklamını yaparak ne kadar değerli olduğunu yazmaya çalışıyorsun. Dikkat ederseniz çok şeyden bahsettim. Bu da demek oluyorki giriş bölümünde de bir planlama yapmamız lazım, neyi hangi sıraya göre yazmamız lazım, bu nedenle bu böümde de bir takım başlıklar belirlenmeli yazıyı o sıralamaya göre yazmalıyız.

Gelişme (Body)

Bu bölüm araştırmamızın tamamını içine alır, asıl başlıklandırılması gereken bölüm burası, yukarıda gelişme bölümünün mantığını göstermeye çalıştım. Çalışma konumuzun içerdiği sebep sonuç ilişkileri, tartışmalar, bizim bulgularımız, aldığımız notlar ve yorumlamalarımız, belirlediğimiz bu başlıklar altında yer alarak gelişme bölümüne yerleştirilir. Bu durum sadece tez için geçerli olmayıp aynı sistem makale içinde geçerlidir. Unutmayalım ki her makale de bir tezdir. Gelişme kısımı birden fazla bölümden oluşur en az iki en fazla altı yedi gibi. Bu nedenle araştırma konumuzu temel üç dört başlığa ayırmalı ve yazarkende tespit ettiğimiz yada kendimizin oluşturmak istediği başlıkları da bu ana başlıkların altına hiyerarşisine göre yazma aşamasında sıralandırmalıyız.

Sonuç (conclusuion)

Bu bölüm araştırmamızın sonucunda elde ettiğimiz bilgilerin kısa bir değerlendirmesini, konumuza cevap olarak ne bulduysak onun bir özetini içerir, bu bölümde dipnot kullanılmaz artık, çünkü sonuç kısmı sizin fikirlerinizi ve tavsiyelerinizi içerir, an az 3 ful sayfa olması, bir tez için önemlidir.


Gördüğünüz gibi yabancı akademisyenler de benim gibi düşünmektedirler, demekki doğru yoldayız. Yukarıda yazdıklarım hiç bir yerden alıntı değil ve yabancı dilden çevrilmemiş olup tamamıyla benim şahsi düşüncelerim olup tecrübelerimle güçlendirilmiştir. Zaten yabancı makalelere baktım hep aynı şeylere değinmişler.

Gelelim kaynakça kısımına, tezin en zor bölümü burasıdır. Yazma olayını heryerde gerçekleştirebilirsiniz ama kaynakça olayını çözmek için mutlaka evde kaynaklarınızın yanında olmanız gerek, bu nedenele teknoloji kullanmanız gerek yani program bilmeniz gerek. Bu duruma çözüm olabilmek için blogumu hazırladım ve başladım program dersleri vermeye, ilk program Mendeley, bu programın nerdeyse tüm derslerini yayınladım diğerlerinide yazacağım, bu program bir tez yazma programı değil ama kaynak toplama sınıflandırma yapma, fişleme, not alma, wordda kaynakça oluşturma, word da dipnot oluşturma vb gibi işlemleri yapıyor ve sizi özgürleştiriyor, ayrıntılar blogda var. Yalnız bir ricam var, blogu takip edin yani izlemeye alın, ben hergün yeni dersler yazıp atıyorum her defasında eklediğim dersi facebook’taki guruba koyamıyorum, işim çıkıyor, hanım bir yere gönderiyor ve ben unutuyorum, blogu takip ederseniz eğer, her yüklediğim ders otomatikmen düşer size sonra siz onu gurupta paylaşın olay bu. Herkese kolay gelsin. Öyle bir hale geleceksiniz ki tez makale hak getire, onlarda neymiş diyeceksiniz.

Herkese saygılar, bu desimizde tezin bölümlerinin nelerden oluşmalı gerektiği hakkında bilgi vermeye çalıştım, umarım yararlı olmuşumdur. Sorularınızı blogda yorum bölümüne bırakın en kısa zamanda cevap vermeye çalışacağım.

Celal Öney
Şanlıurfa 2015

Hiç yorum yok:

Popüler Yayınlar