1 Aralık 2015 Salı

Tez ve Kitapların sonlarındaki Dizin Bölümü nasıl oluşturulur? Çok Basit.

Arkadaşlar selamlar, gelen talepler doğrultusunda bugün Microsoft Word’da tezimizin veya hazırladığımız kitabın sonunda yer alan dizin bölümü nasıl oluşturulur dersini anlatmaya çalışacağım. Bildiğimiz gibi dizin bölümü önemli bir bölüm ve genelllikle araştırma kitaplarında yer alır. Araştırıcı dizin bölümüne sahip bir eseri incelerken bu bölümde yer alan kelimeleri tarayarak kitabın konusuna daha vakıf olur. Aynı zamanda araştırmacının kitapta ulaşmak istediği bilgilere daha hızlı bir şekilde ulaşmasını sağlayan dizin bölümü, eserin hangi konular hakkında olduğununda ipucunu vermeye çalışır.


Öncelikle word programında bir sayfa açıyoruz ve biraz yazı ekliyoruz. Ders örneğimizi bu yazı üzerinde deneyerek dizin nasıl oluşturulur kazanımını elde etmeye çalışacağız.

Alttaki resimde word programını açmış, boş bir sayfaya örnek bir yazı kopyalanmış bir sayfa görüyorsunuz. 1 nl ok ile word programında nerede çalıştığımı gösteriyorum. 2 nl ok ile sayfaya eklediğim örnek yazıyı görüyorsunuz. 3 nl ok ile Paragraph Marker denilen sekmeyi tıklayarak aktif hale getiriyorum. Bu sekme metinde geçen her kelimeyi ayırır. 4 nl ok ile metnin nasıl noktalar ile ayrıldığını göstermeye çalışıyorum.


Alttaki resimde ise için oluşturulacak kelimelerin seçiminin nasıl yapıldığını göstermeye çalışmaktayım. 1 nl ok ile word programının hangi alanına geldiğimi gösteriyorum. 2 nl ok ile dizine eklemek istediğim kelimeyi seçiyorum çift tıklayarak, kelime seçili hale geldiğinde 3 nl ok ile Sarı alan içerisine aldığım Dizin Ekle bölümünde Girdiyi işaretle sekmesini tıklıyorum. 4 nl ok açılan pencereyi göstererek işaretlenecek kelimenin onaylanmasını istemektedir. 5 nl ok ile pencerenin altında bulunan işaretle sekmesini tıklıyorum ve kelimeyi işaretliyorum. Aynı seçim işaretleme yöntemini metin okuma esnasında sürdürerek birden fazla işaretleme yapabiliriz.


Aşağıdaki resimde metin içinde işaretlenmiş kelimeleri görüyorsunuz. Kelime işaretleme işlemi uzun zaman alır bu nedenle işaretlemeyi hemen bitirmek zorunda değiliz. Dosyamızı kaydedip sonrada bu işleme devam edebiliriz. Fakat burada unutulmaması gereken bir husus var. Zanedilirki metinde bozulmalar geldi aslında hayır. Paragraph marker denilen sekmeyi ki yukarıda bahsettim tekrar deaktif hale getirirsek metindeki seçimlere eklenen kodlar hemen gizlenir. Alttaki resimde oklar ile gösterdiğim işaretlenmiş kelimeleri görüyorsunuz. Aynı zamanda işaretleme yapılan kelimelerin yanına eklenmiş kodları da görüyorsunuz.

En üstteki resimde 3 nl okla gösterdiğim sekmeyi tekrar deaktif hale getirdiğimizde bu kodlar gizlenecektir.


Alttaki resimde metinin yukarıda anlattığım gibi tekrar eski haline geldiğini görüyorsunuz. 1 nl ok ile paragraph marker sekmesini tıklayarak etkisizleştiriyorum, 2 nl ok ile de eski duruma gelen metni görüyorsunuz. Şimdi sıra geldi dizin bölümünü oluşturmaya.


Aşağıdaki resimde metnin bulunduğu sayfanın hemen altına yeni bir sayfa ekledim ekle menüsünden. 1 nl ok ile gösterdiğim gibi Dizin başlığı yazarak bu başlığın altında dizin bölümünün oluşmasını istedim. Başvurular kısmına gelerek,sarı alan içerisine aldığım ve 2 nl ok ile göstermeye çalıştığım Dizin ekle bölümünde Dizin ekle sekmesini tıklayarak Dizin penceresinin açılmasını sağladım. 3 nl ok ile gösterdiğim gibi açılan pencerede Klasik şablonunu seçerek dizinimin bu stilde olmasını istedim, siz farklı stiller deneyebilirsiniz. Pencerenin altında bulunan tamam kısmına tıkladığımda dizinin oluştuğunu göreceksiniz.


Alttaki resimde dizinin oluştuğunu görüyorsunuz.


Peki yeni kelimeler eklendiğinde dizini nasıl güncelleyeceğiz. Bunun için yeni kelime işaretlemesini yukarıda belirttiğim adımları takip ederek yapabiliriz. İşaretlenen yeni kelimelerin dizine eklenmesi için oluşturduğumuz dizin sayfasına gelerek herhangi bir yere tıklayıp yukarıdaki resimde 2 nl ok ile gösterdiğim sarı alanda bulunan Dizini güncelle sekmesine tıklamamız yeterli gelecektir. Eğerki Dizini Güncelle sekmesi aktif değilse dizinin bulunduğu sayfamıza tıklamadığımız anlamına gelir.

Bu dersimizde Word programında dizin nasıl oluşturulur konusuna değindik. Umarım faydalı olmuştur. Ders ile ilgili sorunuz olursa dersin bulunduğu sayfanın hemen altında yer alan yorum bölümünde sorabilirsiniz, memnuniyetle cevaplamaya çalışırım. Herkese saygılar. Word dersleri bölümünü de gözden geçirmenizi tavsiye ediyorum.


Celal Öney

Gaziantep 2015

4 yorum:

Unknown dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Ufuk dedi ki...

İlginize ve açıklamanıza teşekkür ederim.
İzahınız yalnız bir sayfa için olduğundan sonuç alamadım.
Benim çalışmam 6 ciltlik ve 3.000 sayfalık bir eser.
Dizin Girdisi İşaretle penceresinde YER İŞARETİ satırına ne yazsam GEÇERSİZ diyor. Örneğin; 52. sayfaya kadar tarasın istiyorum. 1,52 yazdım geçersiz dedi. 1-52 yazdım gene aynı. 52 yazdım olmadı. Araya boşluk koydum gene olmadı. Bu kısmı örnek vererek açıklamanızı dilerim.
Saygılarımla...
M. Ufuk MİSTEPE
Araştırmacı - Yazar

Murat Kayacan dedi ki...

Selamunaleyküm.
Celal Bey,
Dizini oluşturabildim. Eklediğim kelimelerden birisi İbn Haldun idi. Sonra doğru yazılışının İbn Haldûn olduğunu öğrenince ilkini kaldırıp bunu eklemek istedimse de dizinde ikisi de duruyor. Hâlbuki asıl metinde İbn Haldun yok artık. Bu sorunu nasıl çözebilirim.
Cumanız bereketli olsun.

Legal Translation Company in Dubai dedi ki...

Excellent article. It is Very interesting to read. I really love to read such a nice article. Thanks! keep rocking.
English to Pashto Translation in Dubai

Popüler Yayınlar