5 Kasım 2015 Perşembe

TEZ için nasıl DİPNOT, ATIF, SONNOT, REFERANS verilir, BİBLOGRAFYA, KAYNAKÇA oluşturulur? çok BASİT.

Arkadaşlar herkese selamlar, bugünkü dersimizde sizi bir adım daha ileri taşıyacak, sizi hızlandıracak ve sizi sadece yazma işine odaklayacak yeni bir özellik üzerinde duracağım. Bu özellik sayesinde İnternet araştırma programımız Zotero’nun Microsoft Word ile nasıl verimli çalıştığını göreceksiniz. Dersimiz, Zotero ile word arasındaki bağlantının nasıl kurulacağını ve bu eklentinin ne işe yaradığını öğrenmek, olacaktır.
Arkadaşlar, Zotero’nun nasıl bir eklenti olduğunu Mozilla tarayıcı ile nasıl çalıştığı hakkında az çok bir bilgimiz oluştu (Programın önceki derslerine göz atmak isteyenler). Peki bu program, diyelim internetten topladığımız kaynakları yada kendi elimizle eklediğimiz yazınsal veya görsel materyalleri güzelce kütüphanemize ekliyor, internetten yaptığımız literatür taramada bulunan kaynakları otomatik olarak gurupladığımız kütüphanemize ekliyor, iyi güzel, ben bunları yazı yazarken nasıl kullanacağım?

Daha önce Mendeley dersinde anlattığım gibi bu tür yazılımlar Microsoft Wordda yazı yazma alışkanlığından kurtulamayanlar için de kendi adaptosyonlarını uygun hale getirerek Word ile bağlantılarını sağlayacak bir eklenti meydana getirmişler. Bu eklenti, biz kullanıcıların yazı yazarken kütüphanemiz olan zotero Kütüphanesi ile Word’un iletişim kurmasını sağlamaktadır. Onenote derslerinde not alma olayı hakkında bilgi verdim. Orada aldığımız ve guruplamaya çalıştığımız notları birleştirmek istediğimiz zaman yani montaj işine başladığımız zaman zotero ile wordu kullanmaya başlıyoruz.

Dikkat ederseniz tezi 3 programla yazıyoruz. 1 zotero veya Mendeley 2 OneNote 3 Word. Word bizim Montaj sahamız, yazı yazma yerimiz değil. Onenote dersinde anlattığım gibi not alıyorsanız tezi yazıyorsunuz demektir. Önemli olan içindekiler kısmının oluşturulması ve alınan notların bu içindekiler kısmına göre guruplandırılmasıdır. Sinemacılarda aynısını yapar. Mantık aynı, filmi birden çekmez belli zamanlarda belirli sahneleri çeker, biriktirir bu sahneleri, sonra montaj yapar ve film ortaya çıkar, giriş jeneriği falan, bunlar tefferuattır.

Onenot’ta yazıları biriktirdik (guruplu bir şekilde) wordu açıyoruz, guruplamanın başlıklarından birini yazıyoruz worda, ne kadar not çıkarmışsak (not, yorum, indirekt atıf, direkt atıf) bunları montaj eidiyoruz, neye göre, kendimize göre, tez bizim değil mi? Örneğin tezimde bir başlık var yada alt başlık, “Mısır valisi Mehmet Ali Paşa’nın isyan etmesinin nedenleri” bu konu ile ilgili notlarımı alıyorum ve başlıyorum montaj işine, aldığım notun hangi makaleye ait olduğu belli, not alırken hangi sayfa alralığında yararlandığımı gösteren sayfa sayılarını da girmişim. Montajı gerçekleştirdim, notları düzenledim bu başlık altındaki yazıyı 4 sayfaya indirgedim, şimdi sıra geldi bu bölümün referanslarını vermeye. Onu da ayarlayalım.

Zotero eklentisini worda yüklüyoruz:

Bu siteye giriyoruz, açılan sayfada aşağıda resimde görülen yere tıklıyoruz



Adrese girdikten sonra 1nl okla eklentinin kurulması için tıklayacağımız linki görüyorsunuz, linke tıkladıktan sonra gösterdeğim sarı alanda bir izin ver uyarısı çıkacak izin ver dedikten sonra 2 nl okla gösterdeğim pencerede açılacak ve bize eklentinin kuruluma hazır olduğunu belirtecek biz “Şimdi Kur” butonuna basarak eklentiyi otomatik kuracağız.


Eklenti word programına otomatik kurulur. Hemen word programını açalım (ben Word 2010 kullanıyorum) aşağıdaki resmi numaralandırılmış açıklamalarımla birlikte dikkatli okulayalım.



Akadaşlar yukarıdaki resimde sarı alan olarak belrilediğim ve 1 nl okla gösterdiğim yer wordda hangi sekmede olduğumu gösteriyor, zotero demekki wordda kendine yeni bir alan meydana getiriyor. Bu alanda sol tarafta gördüğünüz gibi atıf atmak ve biblografya oluşturmak için butonlar var. Biblografya ve atıf atma yeri artık burası yani wordun başvurular kısmına gidip dipnot ekle sonnot ekle gibi işlemler yapmıyoruz, işlemlerimizi bu alanda gerçekleştiriyoruz artık. 2 nl ok atıf atmak istediğimiz yere geldikten sonra atıf atmak için hangi butona basacağımızı gösteriyorum. Bu buton her türlü dipnotu atar. 4 nl ok biblografya oluşturmak için, tezimizin kaynakça bölümüne geliyoruz veya makalenin sonuna “insert biblography” dedik mi o eserde kullandığım kaynaklar, belirlediğimz stilde biblografyada yerini alır. 3 nl ok ile oluşturduğumuz biblografyanın istenilen bölümlerinde değişiklik yapabileceğimizi işaret etmektedir. 5nl alan vereceğimiz atıfın ne stilde olması gerektiğini belirliyor. Yani atıf vermeden önce onun ne stilde olması gerektiğini burada belirliyoruz. 6 nl ok ise eğer bir değişiklik yapılmışsa yenileme yapmamıza imkan tanıor, yapılan değişikliğin yansıtılması için. Bir örnek yapalım.



1 nl okla yazdığım örnek yazı, 2nl okla atıf vermeden önce “document properties” bölümüne geliyorum 3nl okla açılan pencerede atıf stilimi seçiyorum ve atıf atmaya abaşlıyorum






Yukarıdaki resimde 1 nl okla atıf atacağım yeri seçtim, 2 nl okla “Add citation” düğmesine bastım, 3 nl alanda hemen bir değişiklik oluyor, sarı alan içerisinde gösteriyorum. 4 nl alanda yeni bir bölge açılıyor ve bu arama alanına atıf atacağım yazarın ismini yazmam isteniyor, istersem yazarım ama aklıma gelmiyor yada hangi eseri olduğuna karar veremiyorum 5 nl okla gösterdiği oka tıklayarak “Klasik görünüme geç” sekmesini tıklıyoruz ve tüm kütüphanemiz önümüzde. Bakalım.


Açılan pencerede ilk önce yapacağımış şey editörü açmak, çünkü ne yaptığımızı buradan görebiliriz, editörü aç sekmesinin yerini 1 nl okla gösteriyorum. 2 nl ok kitaplığımı gösteriyor eserimi burdan seçiyorum, bulamadımsa 3 nl okla arama yapıyorum, 4 nl okla atıf atmak için seçtiğim eseri gösteriyorum, 5nl okla bu eseri okurken aldığım nota kaydettiğim sayfa numarası aralığını giriyorum, 6 nl ok ile bu sayfa aralığının bir bölüm olursa yada şekil olursa nereden seçmemiz gerektiğini gösteriyorum, 7 nl alan ise vereceğin atıfın önüne veya arkasına yazacağın ufak notların yazılabileceiği yeri gösteriyorum, 8 nl ok ise atıfın nasıl şekil aldığını worddaki dokümanda nasıl gözükeceğini gösteriyorum.





Yukarıdaki resimde örnek bir not aldım, atıf vereceğim yerlere rastgele atıf verdim, 1 nl okla verdiğim atıfları görüyorsunuz, 2 nl ok ile birden fazla yazar ekleyerek atıf verdim, 4 nl okla verdiğim atıfların kaynakçasının yer aldığı bölümü görüyorsunuz. 3 nl okla kaynakçayı hazırlayan butonu gösteriyorum.


Evet arkadaşlar bu dersimizde zoteronun word bağlantısını kurduk nasıl kullanılacağı hakkında genel bir bilgi verdik ve aynı zamanda örnek üstünde göstermeye çalıştım. Bu derleri bir günde öğreneyim derseniz, yanılırsınız iyi anlamak için alıştırma gerek, önemli olan işin mantığını anlamak, tez yazım işine giren arkadaşlar zan ediyorlar ki bu iş araştırma ve yazma, hayır öyle değil, başka alanlarada girdiğinizin farkında değilsiniz, bunu karşılaşacağınız sorunlarla her defasında hatırlayacaksınız. Derslerimiz devam edecek, halen bu programın önemi özelliklerini öğretmedim, örneğin çoklu atıf nasıl atılır ve nasıl kontrol edilir gibi , sıra onlarada gelecek inşallah. Sizden ricam sabırlı olun, bol bol örnek yapın, ve sorularınızı not ederek yorum bölümünde sorun. Bu bir yara, bunu iyileştireceğiz. Yazıyı yararlı görüyorsanız arkadaşlar, paylaşın ayrıca bloga üye olarak yayınladığım derslerden anında haberdar olursunuz. Herkese saygılar

Celal Öney
Şanlıurfa 2015

5 yorum:

mehmet dedi ki...

kamera görüntüleri ile uygulamalı olarak anlatılırsa daha verimli olur

celal öney dedi ki...

haklısınız hocam, ama müsait olamıyorum, evde çocuklar var. video derslerini belki bir gün kendime ait bir odam ve iyi bir bilgisayarım olunca yaparım. Saygılar

genişzamanlar dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
genişzamanlar dedi ki...

Hocam paylaşımlarınızdan istifade ettim. Çok önemli bir açığı kapatıyorlar. Verdiğiniz emekler ve ayırdığınız zaman için çok teşekkür ederim.
Saygılar,

Mahmut dedi ki...

Microsoft word ücretsiz indir sayfası mı arıyorsunuz? Tıklayın: microsoft word ücretsiz indir

Popüler Yayınlar