29 Kasım 2015 Pazar

Referans Düzenleme Aracı Citavi'de Notlarımızı Nasıl Kategorilere Ayırabiliriz?

Arkadaşlar herkese merhabalar. Tek tıkla tez, makale ve diğer bilimsel yazınlar hazırlayan programımız Citavi’yi öğrenmeye devam ediyoruz. Bugün Citavi programının en önemli bölümlerinden biri olan Quatations yani yorumlama ve atıf atma bölümünü inceleyeceğiz.


Arkadaşlar, daha önceki derslerde okuma yaparken not nasıl tutulur konusu hakkında malumat vermeye çalışmıştım. OneNote, Mendeley, Zotero gibi referans düzenleme programlarını anlatırken bu programların not düzenleme bölümleri hakkında da bilgi vermeye çalıştım. Bazı programların kaynakça düzenleme bölümleri basit olmasına arağmen not düzenleme ve alınan notları kategorize etme bölümleri yeteri kadar geliştirilmediği için genellikle tez veya makale yazarken iki veya üç program ile birlikte çalışmak zorunda kalıyordum. Citavi programını keşfettikten sonra bu programa yöneldim ve iyice bu programı öğrenmeye çalıştım.

Citavi programında not tutmak çok kolay, bu notları düzenlemek ve worda dipnotu ile birlikte aktarmak gerçekten tek tıkla yapılıyor. Ama önce Quatation bölümünü bu dersimizde öğrenmeye çalışarak bu bölümün ne amaçla kullanabileceğini ortaya çıkaralım.



Arkadaşlar yukarıdaki resimde Citavi programının Quatations and Comments bölümünü tanıtıyorum 1 nl ok ile programın hangi alanında çalıştığımı gösteriyorum. Bu alanın görevi şöyle; Literatür taraması yaptık, tespit ettiğimiz kaynakları citavi’deki projemize ekledik, şimdi sıra okuma aşaması, okuma aşaması sürerken not alma sürecine de otomatikman girmiş olacağız. İşte Citavi programının Quatations and Comments bölümü devreye giriyor ve işimizi kolaylaştırmaya başlıyor. Üstteki resimde sağda açık olan pdf okuma alanında elde ettiğim notları 3 nl ok ile göstermeye çalıştığım alanda bulunan not türlerine göre oluşturuyorum. Not nasıl alınır not çeşitleri hakkında yazmış olduğum makalemi bu aşamada okumanızı tavsiye ediyorum. Daha öncede belirttiğim gibi eser okurken çıkaracağımız notlar farklılık gösterebilir. Direkt atıf yapabileceiğimiz gibi indirekt atıf, yorum ve özet gibi kategorilerde notlar oluşturabiliriz. Citavi bu ihtiyacımıza cevap vererek notların guruplandırılmasını kollaylaştırmaktadır. Örneğin kaynakçamdaki bir makaleyi okuyorum ve bir paragrafın özetini çıkardım. Bu özeti bu makale ile ilişkilendirmek için 1 nl ok ile gösterdiğim alana geldim 2 nl ok ile gösterdiğim New sekmesine tıkladığım zaman açılan pencerede 3 nl ok ile gösterdiğim alanda Summary sekmesini tıklayarak bir not alanı oluşturuyorum. Alacağım notu bu alana ekliyorum yada yazıyorum.


Aşağıdaki resimde Summary sekmesine tıkladıktan sonra karşımıza gelen ekranı görüyorsunuz. Bu ekranda 1 nl ok ile gösterdiğim eser, okuyup not almak istediğimiz eserdir. 2 nl alanda ise bu notun Özet olduğunu belirten Summary seçimini görüyoruz. İstersek eğer bu bölüme dokunarak aldığımız notun tarzını değiştirebiliriz. Gösterdiğim 3 nl alana notumuzun başlığını giriyoruz. 4 nl alana ise Notumuzu dikkatli bir şekilde giriyoruz, 5 nl alana da aldığımız notu makalenin hangi sayfa aralağında elde etmiş isek o sayfa aralığın yazıyoruz. 6 nl alana da notumuza anahtar kelimeler ekliyoruz. 7 nl alanda notumuzun hangi kategoriye dahil edilmesini seçerek ona göre kategorilendiriyoruz.





Aşağıda almış olduğum bir not örneğini görüyorsunuz



Alttaki görselde de aldığım notları ve bu notların kategorize ediliş halini görüyorsunuz. 1 nl ok ile citavi programındaki bir projeme dahil ettiğim notları görüyorsunuz. Dikkat ederseniz notların başında bulunan imgeler farklılık göstermektedir. Bunun nedeni yukarıda belirttiğim gibi aldığım notların farklılığından ileri gelmekteidr. Bazen özet bazen yorum bazen direkt atıf ve bazen de indirekt atıf yapmak için not tuttum bu nedenle farklı ikonlar kullanarak notun özelliğini belirgin hale getirdim. 2 nlu ok ile notlarımı kategorize ettiğim alanı gösteriyorum. Bu alanı tekrar ayrı bir derste anlatmaya çalışacağım. 3 nl ok ile gösterdiğim Knowledge sekmesi ile notlarımı kategorize ettiğim kategori ağacını açıyorum.





Arkadaşlar bu dersimizde citavi programında notlar nasıl kategorize edilir sorusuna cevap aradık. Bu notlar zamanla artacak ve tezimizin yazım aşaması kendiliğinden bitmiş olacaktır. Herkese kolay gelsin.


Celal Öney

Gaziantep 2015

1 yorum:

Legal Translation Company in Dubai dedi ki...

Thanks for sharing this knowledgeable blog with us, truly a great informative site. It is very helpful for us. Visit website Here: English to Telugu Translation in Dubai
Legal Translation Dubai

Popüler Yayınlar